Samen met de gemeente Winterswijk zijn we in een bouwteam gestart met de herinrichting van de Groenloseweg. Tussen de rotonde bij de Jaspersweg en de Peperbus creëren we een 30km/h gebiedsontsluitingsweg. In het ontwerp krijgen fietsers meer ruimte, wat bijdraagt aan de bevordering van de verkeersveiligheid. Daarnaast bevat het ontwerp extra groen, waarmee uitdagingen zoals wateroverlast, hittestress en droogte worden aangepakt.
Ook bij dit project neemt NTP verschillende maatregelen om de CO₂-uitstoot te beperken. Dit begint al bij het hergebruik van materialen, zoals de funderingslaag, en zet zich voort in de uitvoering, onder andere door het gebruik van duurzame asfaltmengsels.
Hergebruik van materialen
Een belangrijk aspect van de CO2-reducerende maatregelen is het hergebruik van materialen. In plaats van de oude fundering af te voeren en een geheel nieuwe funderingslaag aan te leggen, kiezen we ervoor om het bestaande materiaal te hergebruiken en tijdelijk op te slaan in een depot binnen de wijk. Door deze aanpak worden transportbewegingen drastisch verminderd en vervalt de noodzaak voor nieuw funderingsmateriaal.
Door de toepassing van schuimbitumen ontstaat er een nieuwe en flexibele funderingslaag. Dankzij deze flexibele fundering kan 30-50% minder asfalt worden aangebracht, wat aanzienlijke besparingen oplevert in zowel CO₂-uitstoot als transportbewegingen. Bovendien wordt er ongeveer 2.300 m² betontegels hergebruikt, wat 60% van het totale oppervlak is. Ook worden straatbakstenen, rotonde-elementen en bushaltebanden opnieuw verwerkt.
De impact van deze keuzes zie je onder meer terug in de volgende cijfers:
- 29.000 kilometer aan transport wordt bespaard door hergebruik van de fundering en de toepassing van schuimbitumen. Deze reductie in transport resulteert in een besparing van 1.827 kg CO₂-uitstoot.
- 4.300 ton aan nieuw funderingsmateriaal wordt bespaard door optimaal gebruik te maken van bestaande materialen.
De Toepassing van Duurzame Asfaltmengsels
In dit project zetten we in op asfaltmengsels die duurzamer zijn dan de standaard RAW-mengsels. Voor de onder- en tussenlagen gebruiken we Lynpave, een type asfalt dat op een lagere temperatuur kan worden verwerkt, wat resulteert in een besparing van 3 m³ gas per ton asfalt.
Voor de deklaag passen we Grasfalt® toe, een innovatief asfaltmengsel waarin een deel van het bitumenbindmiddel wordt vervangen door lignine, een biobased bindmiddel. Op de fietsstroken wordt een roodwordend mengsel van Grasfalt® toegepast. Dit asfalt staat bekend als ‘roodwordend’, omdat de fietsstrook na aanleg eerst donker van kleur is. Na verloop van tijd verschijnt de rode kleur, die vervolgens niet te onderscheiden is van normaal rood asfalt.
Wat onder andere de volgende besparingen oplevert:
- 22.062 kg CO₂-besparing dankzij Grasfalt in de deklaag. Door lignine als bindmiddel te gebruiken en geen pigment toe te voegen aan het roodwordend asfalt voor de fietspaden, realiseren we deze aanzienlijke reductie.
- 6.360 m³ gasbesparing door het gebruik van Lynpave in de onder- en tussenlagen. Dit komt neer op 3 m³ gas per ton voor de totale hoeveelheid van 2.120 ton asfalt.
Duurzaamheid in Winterswijk
De gevolgen van klimaatverandering zijn ook in de gemeente Winterswijk merkbaar. In de bebouwde kom spelen vooral wateroverlast, hittestress en verdroging een rol. Hier gaan we ook direct mee aan de slag. Een van de belangrijkste onderdelen is de aanleg van een infiltratieriool, waardoor regenwater beter in de bodem kan infiltreren. Dit helpt niet alleen bij het beheersen van wateroverlast, maar draagt ook bij aan het herstel van de natuurlijke waterhuishouding.
Daarnaast voegen we extra groen toe, wat de infiltratie verder bevordert en een mooiere uitstraling geeft aan het gebied. Ook creëren we parkeervakken met waterpasserende bestrating, zodat regenwater snel kan worden afgevoerd en er minder wateroverlast is.